Kostpolitik

Middelfart Kommune har en overordnet kostpolitik som danner baggrund for, at de enkelte dagtilbud får udarbejdet sin egen kostpolitik.

Institutionernes madtilbud skal til enhver tid følge de nationale kostanbefalinger for børn og unge.

Dette gælder både kostens kvalitet, sammensætning og ernæringsmæssige værdi, for både mad og drikkevarer.
Kun ved specielle lejligheder serveres mindre sunde fødevarer til børn og unge.

Kostpolitik for Børnehuset i Nørre Aaby:

I forbindelse med, at der i januar 2021, er udkommet nye officielle kostråd (link til folder) har forældrebestyrelsen haft kostpolitikken oppe at vende. Cirka halvdelen af jeres børns daglig indtag af mad finder sted mens de er i institution. Måltiderne handler ikke kun om mad og drikke, men også om fællesskabet i måltidet og om krop og bevægelse.

Madpakken skal give energi, mæthed og velvære. Fødevarestyrelsen har lavet en huskemodel, som hedder, ”Gi’ madpakken en hånd (link til folder)” og den vil forældrebestyrelsen gerne slå et slag for. Modellen går på, at der i en sund madpakke, skal kunne findes fem ting: brød, grønt, pålæg, fisk og frugt.

Modellen findes længere nede på siden som pdf fil. Heri kan man se gode eksempler på, hvad de fem elementer i madpakken kan være.

For alle:

Vi spiser morgenmad, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad i løbet af dagen.

Maden skal være varieret, ikke for fed og vi sparer på sukkeret. Vi henviser overordnet set til fødevarestyrelsens officielle kostråd for spæd- og småbørn samt børn og unge.

Måltiderne skal:

• Dække barnets behov for energi, vitaminer og mineraler.
  • Være med til at udvikle barnets evne til at spise.
  • Være med til at udvikle barnets spisevaner.
  • Give lyst til at spise mad der smager godt.
  • Give godt samvær med andre mennesker.

Diætkost:

Skal være lægeligt begrundet. Institutionen skal have en skriftlig vejledning fra læge/diætist med anvisning om hvilke hensyn der skal tages i forhold til kosten.

Økologi:

Vi tilbyder økologi når det, nogenlunde, kan matche prisen på de ikke-økologiske fødevarer. Middelfart Kommunes mål er at have 60 % økologi i 2020.

Frugt og grønt bør fordeles 50/50 i løbet af dagen.

Morgenmad:

I tidsrummet 06:30 - 07:15 tilbydes børnene morgenmad bestående af f.eks.:

Havregryn/cornflakes/havrefras/rugfras eller groft brød/knækbrød med smør og/ ost.

Hertil tilbydes der mælk og vand.

Lidt (ca. ½ tsk.) sukker på havregrynene kan være en god idé, hvis det gør, at grynene spises.

Sukkeret doseres af en ansat.

Vuggestuen *(1-3 år):

*Fra 6 mdr til 9 mdrs alderen er børnene på overgangskost.

Maden tilpasses børnenes behov og evner og i samarbejde med forældrene.

Børn i aldersgruppen 1-3 år har brug for lidt ekstra fedt samt en finere opdeling af maden (end ældre børn). Der serveres letmælk og vand til måltiderne samt efter behov.

• Børnene tilbydes formiddagsmad omkring kl 08:30
  • Børnene tilbydes frokost omkring kl 11.00
  • Børnene tilbydes eftermiddagsmad efterhånden som børnene vågner fra middagssøvnen.

Peanuts, kerner, gulerødder og andre lignende hårde fødevarer:

Vi server ikke hele nødder, mandler, popcorn, kerner, rå gulerødder − hele eller i stave − eller andre lignende hårde fødevarer, før barnet er 3 år, dog afhængigt af barnets udviklingstrin og evne til at tygge maden.

Vi sparer på saltet.

Vi tilbyder ikke ylette, ymer og frugtkvark før 1-årsalderen.

Børnehaven (3-6 år):

Børnene tilbydes mælk til morgenmaden. Derudover serveres der vand til måltiderne og efter behov.

• Vi spiser medbragt formiddagsmad omkring kl 09.00
  • Vi spiser medbragt frokost omkring kl 11.30
  • Vi spiser medbragt eftermiddagsmad omkring kl 14.00

Vi anbefaler at alle madpakker følger de officielle kostråd og sammensættes af madvarer fra nedenstående grupper:

• Brød, gryn og kartofler, ris, pasta
  • Fisk, kød, æg, ost, mælk
  • Frugt og grønt

Kager og slik frabedes i madpakkerne:
"Lommekiks" som mælkesnitte, chokoladekiks, knoppers og særlige frugtyoghurter og frugtkvark til børn indeholder meget sukker i forhold til andre ingredienser og kan betragtes som kage eller slik.

Fødselsdage:

Forældrebestyrelsen har drøftet fødselsdagspolitikken, og i den forbindelse vil de sammen med Børnehuset  gerne lægge op til, at børnene har max en sund og max en usund ting med til at dele ud.