Højtider

I Børnehuset Nørre Aaby fejrer vi de forskellige højtider i løbet af året, samt de enkelte børns fødselsdage i dagtilbuddet.

Når et barn har fødselsdag vil det blive fejret af den afdeling som barnet hører til. Aftal nærmere med barnets kontaktpædagog i forhold til hvornår og hvordan.
Retningslinjer: Man kan og må gerne holde sin fødselsdag her i børnehuset. Ønsker man at dele noget ud til de andre børn i afdelingen, har vi stadig i institutionen ansvaret for at begrænse sukkerindtaget og appellerer derfor til at barnet medbringer en sund ting og en sød ting.

Vi fejrer følgende højtider i løbet af året:

• Fastelavn: børnene klædes ud og slår katten af tønden.

• Påsken: der er påskeklip og de første frø til blomster og karse sås.

• Blomstens dag: bedsteforældre inviteres på besøg i børnehuset til en dag fuld af aktiviteter, både inde og ude, og ikke mindst det store fokus på at få plantet på vores legeplads.

• Store legedag: fokus er på bevægelse og anderledes lege fra forskellige tidsaldre.

• Venskabsdage i Søstjernen: fokus på relationsdannelse mellem de ældste børnehavebørn i Mikkelsbro og Søstjernen.

• Kongshøjcenteret: vi besøger det lokale plejehjem hvor vi gerne underholder med musik og sang sammen med beboerne.

• Sommerfest: OL lege for børn og forældre, hvorefter hver familie spiser deres medbragte mad

• Bag for en sag: ældste børnene bruger uger på at forberede og tilberede kager til salg til forældrene. Indtjeningen fra kage salget går ubeskåret til Børns vilkår. I 2021 er fokuset rettet på Børn & Sorg.

• Julklip: Barnet kan invitere en omsorgsvoksen med i børnehuset, hvor vi laver julepynt til at pynte hele huset med. Barnet laver en juledekoration som kan tages med hjem og pynte.

• Lucia: ældstebørnene går lucia for vuggestuebørn og de andre børnehavebørn. Hvorefter forældrene inviteres til at se optoget. Ældstebørnene går også et luciaoptog for beboerne på Kongshøjcenteret.

• Julemad: børnehuset servere risengrød og æbleskiver for alle børnene.

• Julegudstjeneste: børnene tager i kirke sammen med medarbejderne og synger julesange og hører juleevangeliet.